Werkwijze

Planmatig werken hoort absoluut bij mijn vaardigheden, maar soms is het nodig om de ruimte te nemen om te experimenteren, omdat deze manier van werken nieuwe inzichten oplevert. Door zo te werken wordt duidelijk wat ik kan en wat ik nog wil leren, wat me inspireert, en wat bruikbaar is om uit te werken en wat een experiment moet blijven. Deze intuïtieve werkwijze gaat altijd vooraf aan elke animatie die ik maak.  Goede voorbeelden van experimenten met technieken zijn Wash Waltz en Timelines.

Focus

Het afgelopen jaar was een lastig jaar voor mijn beroepspraktijk. Er gingen een aantal opdrachten niet door, o.a. de installatie: In het Licht van Cuyp voor het Dordrechts Museum. Het wegvallen van werk was financieel lastig, maar gaf me ook  veel tijd voor contemplatie.
Voor mijn gevoel drong de wereld zich steeds meer op en werd lelijker. Mijn focus kwam steeds meer op het nieuws te liggen; de pandemie, natuurrampen, klimaatverandering. Ik moest hier iets mee.
Het nieuws walste door. Weer zoveel ziekenhuis opnames, plastic in de oceaan, van boord geslagen containers…

Friendly Floatees

Toen herinnerde me iets uit het nieuws over badeendjes die uit een kapotte container in de oceaan terecht waren gekomen. Het internet bevestigde mijn herinnering. Op 10 januari 1992 verloor het container schip ‘The Ever Laurel’ op de Stille Oceaan 29.000 badeendjes. Na 15 jaar spoelden er nog steeds van deze ‘Friendly Floatees’ op stranden aan. Sommigen hadden 27.000 kilometers afgelegd.

Trigger

Dit gegeven van de dwalende eendjes sprak me enorm aan en was nog steeds actueel. Het is een tragische illustratie van de eindeloos lange tijd dat spullen die niet in de oceaan thuis horen daar ronddrijven.
In gesprek met schrijver Jan Stroeve, waarmee ik de animatie ‘Sanne’s Synode’ maakte, kwam de ideeënstroom op gang. Ik vroeg me af: ‘Wat als er na 30 jaar nog maar één van die 29.000 verloren badeendjes over is?’’ Dit werd het startschot voor ‘Dips in het Diepe’.

Dips in het Diepe

Dips in het Diepe wordt een animatie die zich afspeelt in een apocalyptische wereld, waar de restanten van de menselijke beschaving en de gevolgen van klimaatverandering duidelijk zichtbaar zijn. Daar zoekt de laatste badeend genaamd Dips al 30 jaar naar zijn kleine zusje Vicky die tegelijk met hem de oceaan in gespoeld is.
De vervuilde oceaan is de wereld waarin Dips leeft. Omdat hij geen referentie heeft accepteert hij deze vervallen wereld zoals die is. Gedreven door nieuwsgierigheid en zijn zoektocht naar Vicky, komt hij op verschillende eilanden terecht. Het eiland van plastic soep, een verroest windturbine park, een verlaten boorplatform, een smeltende ijsschots. Op al deze plaatsen ontmoet hij lotgenoten die vanuit hun karakter de situatie anders beleven.  De één is bang, de ander optimistisch, een volgende is kritisch, of nonchalant. De animatie is bestemd voor midden-/ bovenbouwleerlingen van de basisschool en hun meekijkende ouders.
De zoektocht van Dips werd mijn persoonlijke zoektocht naar een passende beeldtaal. Ik zag er een artistieke en technische uitdaging in om een nieuwe wereld vorm te geven. Een die grimmig, vol afval, plastic en smog is. Ik bouwde de badeend in virtueel 3D, gaf hem een karakter en liet hem echt tot leven komen.

Missie

Er ontstonden beelden, stukjes animatie, muziek, daaruit vloeiden namen en een titel voort. Als geëngageerd kunstenaar voel ik de noodzaak om deze animatie verder uit te werken, om grootser te durven denken en daarmee dit verhaal de wereld in te brengen. Omdat ik denk dat ik met mijn vaardigheden kan bijdragen aan de bewustwording van het klimaatprobleem.
Ik zie een maatschappelijk relevante animatieserie voor me, waarin op speelse wijze de ernst van de huidige situatie wordt benadrukt. Een apocalyptisch sprookje dat toekomstige realiteit kan worden als we nu niets ondernemen. Een actueel verhaal dat niet vaak genoeg verteld kan worden.

Werkbeurs

Om dit ambitieuze plan te kunnen verwezenlijken zal ik me verder in het verhaal en de vormgeving daarvan moeten verdiepen. Daarbij heb ik andere partijen nodig die net als ik enthousiast zijn over dit plan en bereid zijn dit financieel te ondersteunen. Een bijdrage van de gemeente Dordrecht zou een welkome stimulans zijn, en het project een stap verder helpen. Met de werkbeurs kan ik het storyboard verder uitwerken en een teaser voor deze animatie serie maken waarmee ik de volgende partij kan benaderen: het Nederlands Filmfonds!

Artistiek Inhoudelijke Toelichting

Regisseur Ingmar Bergman zei ooit; Als je een liefhebber bent van de waarheid, moet je die liegen.

De diverse animatietechnieken die ik beheers geven mij de mogelijkheid om mijn ideeën vorm te geven en mijn geanimeerde ‘gelogen werkelijkheid’ te perfectioneren en om de verhalen te vertellen die ik de moeite waard vind om te vertellen. Ik geloof dat mijn poëtische, wonderlijke, speelse, educatieve, geanimeerde interpretaties een verrassende aanvulling zijn op de werkelijkheid.

Ik ben opgeleid en afgestudeerd als fotograaf. In de tijd dat fotografie mijn enige medium was, was ik al bezig om door middel van beeldmanipulaties de werkelijkheid naar mijn hand te zetten. Een stilstaande nieuwe realiteit, gevangen in een foto.
Gedreven door mijn verlangen om nog meer grip te krijgen op het ‘liegen’ van de werkelijkheid stortte ik mij op animatie. Hierdoor kreeg ik niet alleen meer controle over het beeld maar ook over verhaal, geluid, timing en beweging.

Vooral beweging is een belangrijk onderdeel geworden in mijn werk. Om mezelf en anderen te inspireren ben ik in 2014 een digitale verzameling begonnen; About Motion, Animation and More…
Hier vind je o.a. kinetische kunstenaars zoals Alexander Calder, Arthur Ganson en Daniel Crooks. Maar ook de bewegingen van een kwal, de sprint van een luipaard, mensen die bewegen als massa of in een dans.

Mijn jeugdherinneringen waren de inspiratiebron voor ‘Circle’ en ‘Reverse Poppy’. Dit zijn non narratieve animaties die op poëtische wijze mijn nostalgie verbeelden.

Timelines’ is een korte film over individuen in hun eigen tijdsbubble.  Daarvoor gebruikte ik materiaal gefilmd vanuit een metroraam in Praag.
Voor ‘WashWaltz’, filmde ik in de wasstraat ‘De Walvis’ te Dordrecht. Ik was gecharmeerd door de prachtige bewegingen die de roterende borstels maken. Om die dynamiek kracht bij te zetten synchroniseerde ik de video met de muziek van een wals. De muziek versterkt op komische wijze de beleving van de wasstraat tot een surrealistische happening.

Ik werk ook regelmatig in opdracht. Ter gelegenheid van 400 jaar Dordtse Synode maakten ik met Jan Stroeve Sanne’s Synode. Dit even spannende als wonderlijke verhaal leidt de kijker naar een 4-tal vragen rond religie en identiteit, die in de klas kunnen worden besproken.
Voor het ‘Cappella Pratensis Ensemble’ maakte ik voor het concert ‘Den Bosch Choirbooks’ de background visuals. Gebaseerd op materiaal uit deze koorboeken maakte ik een 45 minuten durende animatie. Veel kennis die ik opdeed tijdens voorgaande experimenten met beweging heb ik hier kunnen toepassen. ‘Oblivion, part 6’.

Een project dat door de Coronacrisis niet doorging is de installatie  In het Licht van Cuyp’ voor het Dordrechts Museum. De tentoonstelling zou gebaseerd zijn op het werk van Albert Cuyp en zijn invloeden op schilders als Gainsborough, Turner en Constable. Als vooraankondiging van deze tentoonstelling ontwikkelde ik samen met Hans Jansen Maneschijn een installatie die in de Grote Kerk en het Stadskantoor te zien zou zijn. Om de verschillen en overeenkomsten van de schilders in beeld te brengen zou de animatie een mix worden van het werk van deze schilders. Voor een optimale beleving  bestond de installatie uit een box van drie projectieschermen, zodat de toeschouwer helemaal op zou kunnen gaan in de schilderijen die tot leven komen.

De animatie serie ‘Dips in het Diepe’ staat in de startblokken maar er moet nog veel ingevuld worden. Het schrijven van verhaallijnen, het maken van een uitgewerkt storyboard, het ontwerpen van landschappen en rekwisieten, het ontwikkelen van de karakters, etc.
De werkbeurs zou bijdragen aan het mogelijk maken van dit avontuur.